گیمیفیکیشن (Gamification) یا بازی سازی (که گاهی هم به بازی آفرینی ترجمه میشود) از جمله زیر مجموعههای دانش طراحی برای تغییر رفتار یا Behavioral Design است که طی سالهای اخیر، در فضای دانشگاهی و نیز محیط کسب و کار مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.
سادهترین تعریف گیمیفیکیشن به این صورت است که گیمیفیکیشن یا بازی سازی، هنر تعبیه کردن مکانیزم های بازی در فضاهایی است که به صورت پیشفرض برای بازی طراحی نشدهاند.
تعریف گیمیفیکیشن
به تعبیر دنیل پینک در کتاب ذهن کامل نو، امروز متخصصان گیفیمیکیشن در دنیا آموختهاند که بازی، نه به عنوان بخشی از زندگی، بلکه خود زندگی است.
به عبارتی میتوان گفت بازی، لباسی نیست که به زور و زحمت و در قالب نشان و مدال و امتیاز، بر تن یک فعالیت برود. بلکه گیمیفیکیشن زمانی موفق است که از ابتدا بازی را در هستهی طراحی یک فعالیت در نظر بگیرد و در تمام جنبههای آن فعالیت لحاظ کند.
به همین علت، طراحان مدل کسب و کار باید بپذیرند که بسیاری از کسب و کارها، میتوانند علاوه بر تامین نیازهای ضروری زندگی، در هستهی خود، دارای هویت بازی باشند و کسب و کار واقعاً در قالب یک بازی و نه بازی واره طراحی و پیاده سازی شود.
منبع متمم