مدتی است که نقش هوش مصنوعی در بازی ها بسیار پررنگتر شده است. این بازی ها در ژانرهای مختلفی مانند استراتژیک، تیراندازی و حتی مسابقهای توسعه داده میشوند. استفاده از هوش مصنوعی در بازی ها باعث شده است که مخاطبان با هیجان و انگیزه بیشتری از بازی ها لذت ببرند. ایده کلی استفاده از هوش مصنوعی در بازی ها این است که گیمر در حین بازی در یک پلتفرم مجازی، حس رقابت و بازی واقعی را تجربه کند. تحولاتی که هوش مصنوعی در صنعت بازی ایجاد کرده است، باعث شده است که توسعهدهندگان در کنار طراحی و توسعه، هزینههایی را نیز برای استفاده از هوش مصنوعی صرف کنند.
ما در این مقاله بهطور مفصل در مورد کاربرد هوش مصنوعی در بازی ها و تحولی که در بازی ها کامپیوتری و موبایل ایجاد کرده است، صحبت میکنیم. اگر دوست دارید که اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید، ادامه مطلب را از دست ندهید:
دلایل استفاده از هوش مصنوعی در بازی ها
قبل از بررسی دلایل، بهتر است در مورد نحوه استفاده از هوش مصنوعی در بازی ها صحبت کنیم. همه دادهها در یک محیط هوش مصنوعی ذخیره میشوند و تغییرات و اقدامات هر شخصیت بر اساس این دادهها انجام میشود. همچنین، میتوان از این اطلاعات ذخیرهشده برای ایجاد یک محیط هم استفاده کرد. این اطلاعات شامل سناریوها، اهداف، اقدامات مختلف و … میباشد که عملکرد شخصیتها را واقعیتر و طبیعیتر نشان میدهد. اکنون نوبت آن است که با خواندن ادامه مقاله، اطلاعات لازم را در مورد تأثیر استفاده از هوش مصنوعی در بازیهای موبایل و کامپیوتری کسب کنید.
بازی ها هوشمندتر میشوند
توسعهدهندگان به کمک هوش مصنوعی، تکنیکهای جدیدی مانند یادگیری تقویتی و تشخیص الگو را ارائه میدهند. این تکنیکها به شخصیتهای بازی کمک میکنند که از طریق خودآموزی اقدامات خود را بهبود ببخشند. همین بهبود عملکرد در محیط هوش مصنوعی باعث تمایز بازیهای هوشمند از سایر بازی ها میشود.
استفاده از هوش مصنوعی باعث جالبتر شدن بازی ها میشوند. یک بازیکن میتواند بسته به شرایط، ترتیب کارها را معین کرده و مطابق با نیازها سرعت خود را تغییر دهد. شخصیتهای یک بازی هوشمند بهگونهای توسعه داده میشوند که قادر به حرف زدن یا سایر رفتارهای انسانی باشند. این رفتارهای انسانی و هوش و ظاهر بصری، تأثیر قابلتوجهی در میزان علاقه و توجه گیمر دارد. از نمونههای برتر برای بازیهای هوشمند میتوان به FEAR و The Sims اشاره کرد.
کسب تجربههای متفاوت و احساسات واقعی در محیط بازی بسیار لذتبخش است
در طی ده سال گذشته، شاهد تحولات بزرگی در صنعت بازی بودهایم. دلیل اصلی این تغییرات، حضور هوش مصنوعی در بازیهای کامپیوتر و موبایل بوده است. توسعه بازی در محیط هوش مصنوعی نسبت به تکنیکهای اولیه آسانتر است. ترکیب هوش مصنوعی با جلوههای سهبعدی و تکنیکهای تجسم پیشرفته باعث شد که صنعت بازی وارد عصر جدیدی شود. اگر یک گیمر با انجام بازی خسته نشود و با چالشهای غیر قابل پیشبینی دست و پنجه نرم کند، میتوان گفت که آن بازی در جلب توجه مخاطبان موفق بوده است و بازیهای هوشمند با جلوههای واقعی و سهبعدی به خوبی از عهده این کار برمیآیند.
بازیهایی مثل فیفا حس واقعی بودن را به مخاطب منتقل میکنند. از طرف دیگر، ترکیب هوش مصنوعی با واقعیت مجازی یک تحول هیجان انگیز میشود چون گیمرها اصلاً احساس نمیکند که در حال بازی هستند. آنها فکر میکنند که این اتفاقات در زندگی واقعی رخ میدهد و هیجان و انگیزه آنها برای ادامه چند برابر میشود.
مهارتهای توسعهدهندگان متحول میشود
با ظهور هوش مصنوعی، مهارت توسعهدهندگان بازی متحول شد و آنها مدام باید مهارتهای خود را ارتقا دهند تا بازی های خود را با تکنیکها و تغییرات جدید سازگار نمایند. این اقدام نیز به نوبه خود به آنها کمک میکند که مهارتهای خود را تقویت کرده و خلاقیت خود را افزایش دهند.
توسعهدهندگان با استفاده از هوش مصنوعی میتوانند مهارتهای خود را به سطح کاملاً جدیدی برسانند. آنها از مزایای استفاده از فناوریهای پیشرفته و روشهای جدید توسعه بازی برای ارائه جنبههای منحصربهفرد بهرهمند میشوند.
مسیر تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای
استفاده از هوش مصنوعی در بازی ها باعث صرفه جویی در بودجه و زمان می شود
مرحله توسعه و انتشار بازی همیشه برای بازی سازان با نگرانیهای زیادی همراه بوده است. علاوه بر این که زمان و هزینه زیادی را صرف توسعه بازی میکنند، نگرانیهای مربوط به پذیرش یا عدم پذیرش بازی از جانب کاربران همیشه وجود دارد. به همین خاطر است که قبل از ورود بازی به بازار، تمام بررسی ها و کنترلهای لازم بهطور دقیق انجام میشود.
بسته به نوع بازی، کل فرآیند توسعه و انتشار میتواند تا ماهها یا حتی سالها طول بکشد. استفاده از هوش مصنوعی باعث میشود که زمان لازم برای توسعه یک بازی تا حد زیادی کاهش پیدا کند. از طرف دیگر، در منابع و هزینههای لازم برای ایجاد بازی هم صرفهجویی میشود.
مزایا استفاده از هوش مصنوعی در بازی ها
- ایجاد بازیهای بهتر و هیجانانگیزتر
- کاربری آسان
- ارائه شخصیتها و عناصر متنوع برای جالبتر شدن بازی
- غیرقابل پیشبینی بودن چالشها (حتی برای توسعهدهندگان)
- دریافت اطلاعات و دانش تقویتی در حین انجام بازی، ارتباطات، واکنشها و پاسخها
تولید محتوا برای شخصیتها و سایر عناصر بازی هوشمند
بازی ها بدون شخصیتها معنا ندارند، فرقی نمیکند که شخصیتهای قابل کنترل توسط انسان باشد یا هر شخصیت دیگر. درواقع، وجود داراییها و شخصیتها باعث می شود که گیمر رقابت و بازی را به طور کامل احساس کند.
ایجاد شخصیتها کار زمان بری است چون حین طراحی باید سناریوها و موارد زیادی در نظر گرفته شود. مطمئناً ایجاد شخصیتهای بازی سوپر ماریو در مقایسه با شخصیتهای انسان نمای بازیهای ویدیویی، کار راحتتری است.
تحقیقات زیادی وجود دارد که نتایج آنها نشان میدهند، چهرهها، صداها و حرکات شخصیتهای بازی نقش مهمی در سرگرمی و جلب توجه گیمر دارد. چند سال پیش، محققان انویدیا و توسعهدهنده بازی Remedy Entertainment یک تکنیک یادگیری عمیق برای ایجاد انیمیشنهای سهبعدی چهره شخصیتها از روی صدا توسعه دادند. استفاده از این تکنیک برای گفتگوهای درون بازی، آواتارهای واقعیت مجازی و دورحضوری (telepresence) باعث ارتقاء بازیهای هوشمند میشود.
یک تیم تحقیقاتی دیگر از دانشگاه ادینبورگ روی شبیهسازی حرکت تمرکز کرده بود. درواقع، یک سیستم یادگیری ماشین طراحی کردند که از کلیپهای ضبطشده از انواع حرکات تغذیه میکند. یک نمونه از انیمیشنهای تولیدی این سیستم، شبیهسازی دویدن یا پریدن کاراکتر از روی یک مانع کوچک است.
علاوه بر حرکات و چهره شخصیتهای درون بازی، ویژگیهای جانبی دیگر مانند سایهها، روشنایی و شدت نور هم از عناصر مهم یک بازی محسوب میشوند چون روی ظاهر کلی هر صحنه از بازی تأثیر میگذارند.
ایجاد نقشهها و سطوح مختلف برای محیط باز
شبکههای مولد تخاصمی (GAN) یکی از روشهای جدیدی هستند که در این زمینه مورداستفاده قرار میگیرند. معماری این شبکهها به نحوی است که دو مدل جدا در حال رقابت با یکدیگر هستند. یکی از مدلها برای تولید خروجیهای مشابه واقعیت تلاش میکند و مدل دیگر سعی میکند که واقعی بودن یا نبودن خروجی مربوط به آن مدل را تشخیص دهد. بهاینترتیب، مرحله به مرحله کیفیت خروجیها بهتر و بهتر میشود تا اینکه شبیه به واقعیت شود و تشخیص آن کار راحتی نباشد.
این شبکهها در زمینه تولید محتوای مشابه با محتوای موجود به نتایج بسیار عالی دست یافتهاند. همین باعث شده است که محققان از GAN ها برای تولید سطوح استفاده کنند. دلیل استفاده از این شبکهها در تولید سطوح این است که سطوح و قواعد بازی از ضروریترین عناصر سازنده هر بازی هستند.
در می سال 2018، دانشمندان کامپیوتر دانشگاه پلیتکنیک میلان ایتالیا یک هوش مصنوعی سطح بالا با استفاده از GAN ها معرفی کردند که برای ایجاد نقشههای جدید برای بازی doom مورد استفاده قرار میگرفت. تعیین اندازه سطوح، ارتفاع دیوارها، تعداد اتاقهای موجود در یک بخش مسکونی و … را مورد هدف قرار داده بودند. نتایج حاصل قابلتوجه بود چون سطوح ایجاد شده توسط هوش مصنوعی شبیه گرافیکهای ساختهشده توسط انسان بود.
استفاده از تکنیک GAN برای ایجاد چهره های جدید
البته بهتر است به این نکته نیز اشاره کنیم که از GAN ها برای تولید چهرههای جدید هم میتوان استفاده کرد. درواقع، کاربرد اصلی این شبکهها در حوزه عکسها و تولید چهرهها یا اشیا جدید مشابه با تصاویر موجود بود و بعدها توسعههایی که در این زمینه انجام شد، باعث شد که از این شبکهها در حوزههای مختلف با اهداف متفاوت استفاده شود. بهعنوان مثال، تصویر زیر مربوط به خروجی این شبکهها است که چهرههایی موجود در آن در جهان واقعی وجود ندارند و فقط بر اساس تصاویر ورودی ایجاد شدهاند. اگر توجه کنید، هیچ فرقی بین چهره واقعی و این چهرهها وجود ندارد.
نتیجهگیری در مورد هوش مصنوعی در بازی ها
حضور هوش مصنوعی در بازی ها باعث شده است که توجه کاربران بیشتری به سمت این بازیهای هیجانی جلب شود. ساختار بازیها بهگونهای است که زمینه برای پیادهسازی تکنیکهای هوش مصنوعی مختلف مخصوصاً یادگیری عمیق و یادگیری تقویتی فراهم میشود. هرچقدر که الگوبرداری از گیمر انسانی بیشتر باشد و احساسات او بیشتر درک شود، تجربههای لازم برای نحوه تعامل با گیمر ها به دست میآید و این قدرت هوش مصنوعی است که توسعهدهندگان با استفاده تکنیکهای یادگیری ماشین از عهده آن برمیآیند. امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.
در ادامه بخوانید: نحوه آنالیز بازی فوتبال با استفاد از هوش مصنوعی